A grafikus processzorok
Az NVIDIA Corporation egy számítástechnikai cég, a grafikus processzorairól ismert leginkább.
A vállalatot 1993-ban Jen-Hsun Huang alapította, jelenleg Curtis Priem és Chris Malachowsky vezeti. 2000-ben fölvásárolták a 3dfx nevű céget, az akkori riválisukat, majd 2005 és 2006 között több más vállalatot is megszereztek.
A grafikus processzor felel azért, hogy lássuk számítógépünk, telefonunk képét a kijelzőn. A jelenlegi csúcsvideókártya az NVIDIA TITAN V, ezt leginkább videóvágásra és erőigényesebb folyamatokra használják. A legfrissebb grafikuskártya-széria az RTX 3000-es széria, amit videójátékra és azok élő közvetítésére használnak, bár ezek még nem kaphatóak országunkban.
1995-ben kiadták az első NV1 nevű grafikus kártyájukat, melyen volt Saga Saturn port, amivel több játékot is át lehetett másolni számítógépre. A piaci érdeklődés iránta a Microsoft DirectX megjelenésével eléggé megszűnt. A DirectX egy csomag Windows rendszerekhez, amit például a videójátékok és média lejátszók használnak. Az NV1 fejlesztése nem állt le, de NV2 Project néven haladt tovább. A GeForce 256 nevű videókártya 1999 őszén látott napvilágot. Ez lesöpörte az akkori vetélytársait. Sikere révén együttműködtek a Microsofttal, mely azt jelentette, hogy az NVIDIA fejleszti a GeForce 3-ast az Xbox játékkonzolhoz.
A mai világban nagyon gyorsan fejlődnek a hardverek, de jelenleg az NVIDIA Corporation a leghíresebb grafikus kártyákkal/chipekkel foglalkozó cég a fejlett gyártási technológiája miatt.
Dömötör Bende 8.b